Over SPAM

Hieronder een uitleg mbt SPAM (ongewenste mail) en het omgaan daarmee.

In de afgelopne periode zijn er weer klachten binnen gekomen over mail die niet ontvangen is. Meestal zit die mail de SPAM-map.

Veel internet diensten leveranciers (ISP = Internet Service Providor) hebben hun klanten voorzien van een SPAM-map. In deze map zullen mail’s zitten, die volgens de, ISP-specifieke, SPAM-rules daarin gezet zijn.

Door de mail te verplaatsen vanuit de SPAM-map naar Postvak_IN kan het systeem bemerken dat de betreffende mail GEEN SPAM is.
Dit kan meestal alleen via Webmail. En hoeft echter niet altijd te werken.

Daarom zijn er ook Black- & Whitelists (of Greenlists).
Waarin aangegeven kan worden vanaf welke afzender men mail, resp. wel of niet, in de SPAM-map wilt hebben.

Deze lijsten zijn via de Webmail-portal van de ISP in te stellen.

Webmail-portal van de volgende ISP’s zijn:

En als laatste, zou contact opgenomen kunnen worden met de betreffende ISP.
Een betaalde ISP heeft meestal een helpdesk waarbij dit voorgelegd kan worden.

Resume:

  • Via webmail in SPAM-map de mail de-selecteren als “geen SPAM” (“verdwijnt” dan weer naar Postvak_IN)
  • Invullen van White (Green-)lists (voor het uitsluiten van SPAM)
  • Contact opnemen met ISP (KPN, XS4All, Ziggo, etc)

Aanvulling:

De ISP van ViJoS.nl heeft het SPF-record aangepast. Nu kunnen de berichten als “geen SPAM” weer uit de SPAM-map gehaald worden.

Voor mail vanuit ViJoS.nl werkt het om “hostingdiscounter.nl” in de Green-list te zetten.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.